Om föreningen

Välkommen till Svenska Folkbyggens BRF nr 6 i Stockholm!

Svenska Folkbyggens BRF nr 6 i Stockholm ligger i Midsommarkransen i Hägersten och förvaltar 33 lägenheter samt 3 lokaler utspridda i tre fastigheter. Två av fastigheterna ligger utmed Tellusborgsvägen på nummer 78, 80 och 82 och flankerar den korta återvändsgatan Kyndelsmässogränd, där föreningens tredje fastighet återfinns på gatunummer 5 och 7. Här nedan följer lite kortfattad information om föreningen.

Städdagar
Föreningen anordnar två städdagar under året, en på våren och en på hösten. Då gör vi en litet noggrannare städning av gemensamma utrymmen och ser till att trädgårdarna är i bra skick. Vi tar också hem en container där man kan slänga skrymmande skräp som inte går i det vanliga hushållsavfallet.

Avfallshantering
För att underlätta för medlemmar som vill minska sin miljöpåverkan så finns det i föreningen dels ett kärl för insamling av matavfall för rötning samt kärl för elskrot. Instruktioner samt påsar för detta ändamål finns i tvättstugan. För insamling av annan återvinning finns en insamlingsstation vid nordvästra änden av Svandammsparken.

Gemensamma utrymmen

Tvättstuga
I källaren till T80 har vi en tvättstuga med två tvättmaskiner samt torktumlare, torkskåp och ett stort torkrum. Bokningslista för tvättstugan finns utanför och det brukar inte vara ont om tvätt-tider.

Trädgård med grillplats
Den gemensamma trädgården mellan K5-7 och T80-82 är ett utmärkt ställe att sitta och njuta av solen eller grilla på under sommaren. Bokningslista för grillen finns utanför tvättstugan.

Snickeri-rum
I det gamla pannrummet i K7 ( ingång från gaveln) har vi förråd för trädgårdsredskap och ute-möbler. Där kan man även utföra diverse händigarbeten- slipa, såga, måla och annat som är för stort för att göra i sin lägenhet. Man städar förstås efter sig.

Cykelrum och källarförråd
Varje medlem har eget källarförråd och i varje källare finns även ett cykelrum.

Övernattningslägenhet
Rummet mittemot tvättstugan är nyligen ombyggt till övernattningslägenhet som går att boka mot en avgift på 250 kr/ dygn för föreningmedlemmars gäster. Bokningslista finns utanför.

Årsmöte
Styrelsen väljs på föreningens årsmöte under våren varje år. Kontaktuppgifter till styrelsen finns uppsatta i alla trapphus.

Kontakta styrelsen på styrelsen@folkbyggen6.se